Datele statistice oficiale, care să conțină și efectele reale în urma Covid-19, abia urmează să constate ce simțim deja acum. Cu venituri tot mai puține, atât agenții economici, cât și populația, încearcă să depășească această perioadă deloc simplă pentru fiecare. Evident, sunt și excepții. Unele companii profită din plin pe anumite tipuri de activități și își fac venituri în plus, iar unele persoane fizice s-au acomodat și reușesc să dezvolte ceva nou, adaptat la condițiile pandemiei Covid-19. Dar aceste excepții sunt într-adevăr excepții.

Descreșterile economice în trimestrul doi al anului 2020 sunt doar o constatare statistică, iar politicile publice promovate haotic de guvernare nu arată că ar exista o viziune, o înțelegere și o rezolvare a provocărilor din acest an. Mai mult, unele decizii ar putea să aibă efect diametral opus față de cele declarate de autorități.

Săptămâna aceasta au fost lansate mesaje desprinse din anunțatele politici fiscale pentru anul 2021, fără ca publicul să aibă acces la documentul propriu-zis. Sigur, ulterior o să apară vreun document, dar deocamdată autoritățile ne încearcă de minte anunțând ceva ca deja întâmplat, deși încă nici un proiect de document nu există lansat conform procedurilor legale. Și după asta se miră că Curtea Constituțională mai declară uneori unele porniri ca fiind neconstituționale.

Guvernarea a anunțat că va elimina taxele rutiere, iar taxa respectivă va fi inclusă în acciza la motorină și benzină. De fapt, e o temă mai veche, discutată cu argumente pro și contra de mulți ani. Și, aparent, argumentele pro prevalează și ar veni în susținerea acestei forme de taxare pentru folosirea drumurilor, adică dacă folosești carburant înseamnă că folosești și drumul, respectiv, prin acciză se achită ulterioara întreținere a infrastructurii drumurilor. Doar că mai sunt câteva detalii de rezolvat. Și deocamdată, neavând ceva pus pe hârtie și doar mesaje trimise în zi de luni, ghicim cum de s-a reușit să se rezolve aceste detalii:

  • Drumurile sunt folosite nu doar de mașini cu ardere tradițională, pe benzină, motorină și gaz lichefiat. Tot mai populare sunt și mijloacele de transport cu motoare electrice. Da, este adevărat, motoarele sunt curate ecologic, dar vorbim de drumuri totuși. Pentru a avea o echitate fiscală, nu e clar deocamdată, dar probabil nu ar fi corect ca pentru folosirea drumurilor, prin accize majorate, să plătească doar cei cu motoare diesel sau pe benzină.
  • Există mijloace de transport, dar și o sumedenie de mașini și echipamente pe motorină, dar și pe benzină, care nu folosesc drumuri prin definiție. Sau unele dintre acestea folosesc dealurile și văile fiind implicate în lucrări agricole, dar care nu pot fi considerate drumuri. Ar rămâne neclar momentan de ce aceste utilaje, care sunt antrenate preponderent în lucrări agricole, ar trebui să suporte această plată pentru folosirea drumurilor ascunsă în acciza la motorină sau benzină. Evident, deseori, autoritățile introduc ce e mai simplu: taxa diferențiată. Dar va apărea un alt risc: de folosire a producătorilor agricoli în scheme de evaziune fiscală la accize de către grupuri șmechere, care nu fac agricultură.

Sunt câteva elemente de inechitate fiscală care se întrevăd în declarațiile și mesajele autorităților. Nu este clar care a fost intenția de a anunța niște teze care deocamdată nu au fost prezentate publicului ca un document de dezbateri publice, poate scopul a fost de a da teme până la următoarea zi de luni Cert este că sunt subiecte sensibile, iar politica fiscală nu poate fi lă(n)sată în plină campanie electorală la discreția concurenților. Pentru că e un risc major de populisme.

Asta se referă și la impozitarea dividendelor obținute de proprietarii de afaceri, ca venit al persoanelor fizice. Iar încercarea de a ascunde impozitarea acestor venituri în spatele „intenției de eliminare a dublei impozitări a dividendelor” nu e nimic mai mult decât o manipulare a noțiunilor, dar mai trist e că oferă avantaje unor categorii de cetățeni cu venituri mari de a ocoli sistemul fiscal, iar povara viitoarelor obligații bugetare va rămâne tot mai grea pe umerii angajaților și salariaților, care sunt tot mai puțini.

Politicile publice în perioada de Covid-19 trebuie să fie cât mai incluzive, chiar și în procesul de elaborare și promovare. Pentru ca, ulterior, nici Curtea Constituțională să nu aibă motiv să declare neconstituționale astfel de politici. Iar guvernanții să nu mai aibă ocazia să învinuiască Înalta Curte privind „costurile de miliarde” ale prejudiciilor aduse pentru impunerea respectului față de Constituție.

P.S. Apropo, unde e documentul despre care s-a declarat luni că a fost deja prezentat publicului?