« Politica fiscală » propusă de guvern, adoptată în prima lectură de majoritatea parlamentară, din care face parte şi conducerea parlamentului, a primit cartonaj roşu de la această conducere la doar câteva zile de la consensul din prima lectură. Practic, toate intenţiile prezentate de guvern au fost descalificate.

În mod normal, după astfel de descalificări, « politica fiscala » trebuie să fie retrasă sau întoarsă din parlament pentru elaborarea politicilor noi, reieşind din dialogurile interne şi externe pe politici economice, financiare şi sociale, corelate cu un cadru macroeconomic real, care să conducă la deblocarea dialogului şi cu partenrii externi.

Dar nu va fi aşa.

Parlamentul va adopta “politicile” în lectură finală total diferite decât cele adoptate în prima lectură şi promovate de guvern. Chiar dacă ceilalţi 57 aleşi din majoritate nici nu ştiu încă ce vor vota. Respectiv, guvernul practic, fără avizarea pozitivă, va accepta modificări cu impilcări financiare asupra bugetului fără să aibă poziţia oficială expusă.

Şi constituţionalitatea unor astfel de decizii parlamentare poate fi uşor testată în Curtea Constituţională. Această guvernare în afară de populism şi ilegalităţi nu mai poate promova altceva. Vin alegeri şi guvernarea se pregăteşte.

 

PS : Conducerea parlamentului a vorbit despre anularea în lectura finală a majorării impozitului funciar, taxelor pentru drumuri, a impozitului pe vehicule, etc., dar n-a spus nimic despre « impozitul pe avere » în forma sa adoptată în prima lectură.

Merită atenţia legiuitorilor câteva elemente simple de tot referitor la impozitarea proprietăţilor:

– averea include bunuri imobiliare, mobiliare (acţiuni, obligaţiuni, …, inclusiv din off-shore-uri), conturi bancare (inclusiv peste hotare în ţări “bancare”) şi mijloace baneşti. Este incorect să aplici noţiunea parţial;

– exista deja impozit pe bunuri imobiliare, în baza Codului fiscal. Care este sursă de venit pentru auoritaţile publice locale. Nu distorsionaţi legislaţia, termenologia, definiţiile uneversal acceptate, principiile de fiscalizare (care interzic acelaşi subiect şi obiect să fie impozitat de două ori de niveluri diferite de bugete), ci stabiliţi cotele majorate pentru aceleaşi bunuri cu spaţiu mare (peste 120 metri) şi valoare mare (peste 1,5 milioane lei) prin modificarea prevederilor existente în Codul fiscal şi să rămână sursă adiţională pentru bugetele locale. Ar fi corect aşa să fie. Şi în contextul descentralizării financiare şi autonomiei locale.

Şi să nu uitaţi pentru aceste bunuri scumpe şi mari ca spaţiu să eliminaţi din Codul fiscal scutirile de impozitare acordate părinţilor şi socrilor pensionari de miniştri, deputaţi, judecători, procurori, funcţionari publici, … directori de întreprinderi de stat.

Da! Accizele la ţigări – miroase urât de tot.

10.04.2016
https://vnegruta.wordpress.com/2016/04/04/despre-fum-in-ochi-sau-ce-fumeaza-guvernantii/

Advertisements