Despre cele 180 de zile de şedere a mijloacelor de transport pe teritoriul Republicii Moldova, eliminate miraculos de către aleşi într-o noapte din iulie 2014:
1. Există o lege din 2008 prin care Republica Moldova a aderat la o convenţie de la Istanbul, Convenţia privind admiterea temporară (http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=330054);
2. Convenţia este în vigoare şi în cazul mijloacelor de transport private, fără excepţii http://vama.md/files/100_1277719193.661.pdf – anexa C, art. 9(2) pag. 85:
“(2) Mijloacele de transport de uz privat pot rămâne pe teritoriul de admitere temporară pe o perioadă continuă sau întreruptă de şase luni pentru un interval de douăsprezece luni.”;
3. Există îngrijorarea CNA asupra fundamentării modificărilor din 2014 http://www.zdg.md/editia-print/politic/ce-se-ascunde-in-spatele-liberalizarii-accesului-masinilor-cu-numere-straine-pe-teritoriul-r-moldova.
Deci, legiuitorul în 2014 a dat peste cap convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte, a creat premise pentru a se întâmpla cele sesizate de CNA şi acum caută rezolvare situaţiei create.
Poate de revenit la Convenţie, de restabilit norma legală în legislaţia naţionalăa şi de pornit o investigaşie cum de a fost posibil în acea noapte fierbinte din iulie 2014 să fie încălcată şi Convenţia, şi Legea şi bunul simţ? Poate chiar şi o contestare la Curtea Constituţională?
Cine îndrăzneşte să facă şi o evaluare a prejudiciilor cauzate bugetului, dar şi imaginii statului Republica Moldova, care nu-şi respectă propriile angajamente în cadrul convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care e parte?
08.04.2016