Domnul îmi este martor: am îndemnat şi am încercat să conving oameni buni şi de calitate, cu o pregătire şi o experienţă respectabilă, de aici şi de peste hotare, să aplice la acest „concurs pentru selectarea candidatului pentru şefia BNM”. Mai multă lume era convinsă, pe drept, că-i o butaforie această idee lansată de preşedintele Parlamentului.

Mi-am expus public punctul meu de vedere vis-a-vis de modul de selectare a unui candidat real pentru şefia BNM la un eveniment public mai deosebit, fiind provocat public chiar de preşedintele Parlamentului. Reiterez: funcţia de guvernator la BNM nu poate fi scoasă în concurs public în halul în care s-a procedat, ca măsură de PR ieftin. Preşedintele Parlamentului trebuie să-şi asume numele propus pentru această funcţie şi trebuie chiar să depună efort pentru a-i asigura un vot minim de 51 candidatului. E responsabilitatea preşedintelui Parlamentului. S-a încercat, însă, ridiculizarea şi acestei responsabilităţi. S-a reuşit.

A fost simplu de dedus că aşa va fi chiar din primele minute, când a fost cu mare fast, sub înalt patronaj şi cu suport media, declarată constituirea unei „comisii” pentru un proces transparent şi corect,…ş.a.m.d. Câte mai erau acolo scrise şi ce folos? Chiar în prima şedinţă s-a văzut că această făcătură va avea altă misiune: tărăgănare de timp, atragerea atenţiei publicului şi a mas-media spre acest fâs, iar între timp se întâmplau procese paralele.

Faptul că această comisie era concepută să asigure orice rezultat i se va cere (ca reprezentare) a dat temei de a crede că toată această combinaţie se va termina „ca de obicei”: trist şi fără un rezultat. Surprize plăcute puteau să vină doar în cazul antagonismului între partidele politice care şi-au delegat membri în comisie. Dar, după cum s-a văzut, când e vorba de BNM şi bănci unitatea partidelor şi politicienilor este beton. Toţi sunt ca degetele strânse într-un singur pumn.

Declaraţiile diferite ale preşedintelui „comisiei” la o diferenţă de doar 24 de ore (după finalizarea audierilor candidaţilor şi după ultima şedinţă de totalizare) confirmă cert: concursul este o farsă cu ghidaj politic şi de interes. Dar chiar şi preşedintele „comisiei” a menţionat că deciziile finale ale „comisiei” au fost determinate de criza politică. Deci…

Problemele politice interne au dat peste cap anumite aşteptări şi speranţe, care, totuşi, au existat în societate. Încercările de a arunca cu noroi verbal în cei care au avut curaj să depună dosarele de participare, să fie acceptaţi pentru că au satisfăcut condiţiile de participare, să participe – sunt impardonabile şi inadmisibile din partea preşedintelui „comisiei”.

Iată aşa s-a terminat încă o farsă, numită „concurs public pentru selectarea candidatului la funcţia de guvernator BNM”. Scenariul A a eşuat lamentabil. Începe scenariul B. Urmează imitarea căutării şi identificării unui candidat. Fără „comisie” de astă dată. Mai există şi scenariul C

Şi o întrebare la sfârşit pentru ©Omisia lui Candu şi Creangă: putea fi oare admisă o decizie cu zero nume recomandate preşedintelui Parlamentului, reieşind din „competenţele” delegate în dispoziţia nr.8 din 6 octombrie 2015 a preşedintelui Parlamentului de constituire a „comisiei”, dacă nu ar fi fost altă „dispoziţie”:

„în scopul asigurării selectării candidatului pentru funcţia de Guvernator al Băncii Naţionale a Moldovei,

luând în consideraţie necesitatea organizării concursului public pentru selectarea candidatului la funcţia de Guvernator al Băncii Naţionale a Moldovei, pentru mandatul 2015 – 2022, conform prevederilor art.23 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţional ă a Moldovei, cu modificările şi completările ulterioare,

în vederea verificării tehnice a deţinerii calificărilor necesare şi a îndeplinirii cerinţelor relevante funcţiei,

conştientizând necesitatea asigurării transparenţei procesului de selectare a candidaţilor la funcţia de Guvernator al Băncii Naţionale a Moldovei, precum şi promovând ideea unei competiţii profesioniste şi imparţiale, în temeiul articolului 14 alin.(2) din Regulamentul Parlamentului, aprobat prin Legea nr.797-XIII din 2 aprilie 1996, DISPUN” .

Să vedem cine şi cum „alege” şi „numeşte” acum un guvernator credibil şi independent … Pentru că anume de un aşa guvernator are nevoie BNM ca să redevină independentă.

08.11.2015

Advertisements