De rând cu alţi colegi am primit invitaţie nominală de a participa mâine, marţi 5 mai, la o discuţie asupra raportului KROLL. (invitaţia aici: Invitatia-A.Candu-05.05.2015-13.00-Sfatul-Tarii-49-Discutii-raport-Kroll)

O discuţie asupra unui subiect poate avea loc atunci, când toate părţile implicate în discuţie au avut acces la informaţia necesară pentru a purta o discuţie. Altfel, se transformă în alt gen de întrevedere.

Se mai spune că, totuşi, lumea prezentă mâine va avea dreptul să lectureze, acolo pe loc, raportul mult râvnit. Asta e bine, doar că în cazul dat e vorba de lectură colectivă a unui raport cu peste 80 de pagini. În engleză. Va fi discuţie şi după lectură?

Eu nu voi da curs acestei invitaţii nominale şi nu voi merge la această întrevedere. Mi se pare un pic umilitoare. Dar şi am câteva argumente de ce nu voi merge. Chiar dacă încerc să-mi potolesc curiozitatea.

Unu, dacă lumea invitată mâine va avea acces la acest raport – cum rămâne cu declaraţiile anteriore, precum că KROLL ar interzice accesul la acest raport pentru cetăţeni, fie şi formatori de opinie şi reprezentanţi mass-media (aşa scrie în invitaţie). De ce doar unii ar avea acces şi ceilalţi – interdicţie? Deci, a picat „găselniţa” cu interdicţia din partea KROLL? Cu atât mai mult că această clauză de confidenţialitate la care se făcea trimitere insistent, în mod normal, se negociază la momentul semnării contractului şi nu după livrarea raportului…

Doi, ca să înţelegem dacă KROLL a realizat un raport pe măsura aşteptărilor autorităţilor, trebuie să ni se ofere, totodată, şi acces la contractul între BNM şi KROLL. Tuturor, fiecărui cetăţean interesat.

Deci, insist pe acces liber la acest raport şi contract pentru fiecare care doreşte şi poate citi. Fiecare cetăţean, plătitor de impozite, are dreptul să ştie pentru ce a plătit acum (pentru raport) şi pentru ce/pentru cine va plăti ulterior, mulţi ani înainte (pentru miliardele lipsă).

Trei, vor fi oare obligaţi, cei care vor fi prezenţi mâine şi vor avea acces la raport, să semneze clauză de confidenţialitate, precum au fost umiliţi să semneze membrii Guvernului, când le-a fost prezentat raportul? Dacă da, atunci care este scopul accesului la raport pentru formatorii de opinie şi reprezentanţii mass-media, dacă nu vor putea vorbi? Sau pentru asta şi sunt convocaţi: să vadă şi să tacă? Sau „scurgerea” s-a produs deja şi acum, anticipând publicarea raportului, se face şi o discuţie amicală, de „profilaxie”?

Patru, sunt curios să ştiu dacă, totuşi, vor avea acces la acest raport şi deputaţii, adică aleşii poporului? Sau ei sunt scutiţi de dreptul şi chinul de a se întreba şi de a întreba: ce a fost şi cum de a fost posibil?

Pentru mine este clar:  KROLL a răspuns deja aşteptărilor mele prin fraza publicată de către BNM – în anii 2012-2014 a existat un efort coordonat şi ascuns pentru preluarea controlului asupra celor trei bănci. Constatare făcută în doar 4 săptămâni de investigaţie KROLL …

Acum aşteptăm când, în sfârşit, instituţiile Statului vor ieşi din comă (dacă) şi vor înţelege esenţa acestei fraze de mai sus “efort coordonat şi ascuns” (şi asta după ani de refuz de a înţelege). Iar ulterior (dacă) – vor răspunde, factologic, ce s-a întâmplat.

04.05.2015

Advertisements