Se fac (între)văzute şi rezultatele bugetare din 2014. Vedem o gaură la încasarea veniturilor, chiar dacă deprecierea leului a ajutat enorm ca această gaura să fie relativ mică, de doar 800 milioane lei.

Pe de altă parte, avem şi partea de cheltuieli neexecutată, conform prevederilor pentru perioada de la începutul anului, cu suma de aproape 5 miliarde lei.

Avem şi un deficit de casă raportat de 0,9 miliarde lei.

Acum să facem exerciţiul de estimare a găurii în bază de angajamente bugetare 2014 – care descrie adevărata situaţie la moment:

Venituri: neîncasările până la sfârşit de an, cu cele 800 milioane până acum, vor fi aproximativ 1,5 miliarde lei. În mare parte datorită modificărilor la politica fiscală (ţigări, autoturisme, iertări de obligaţiuni fiscale) şi neajustarea respectivă a Legii bugetului 2014. Dar şi din cauza încetinirii activităţilor economice şi comerciale. O stagnare economică (creştere economică zero) este probabilă pentru anul 2014.

Cheltuieli: neexecutarea părţii de cheltuieli va fi în creştere din cauza insuficienţei de mijloace financiare, atât la venituri cât şi ca surse de finanţare a deficitului, deoarece în bugetul 2014 nu sunt estimate şi indicate corect sumele angajamentelor noi asumate (sunt subestimate) pe parcursul anului 2014. Iar noi angajamente tot vin şi vin. Fără surse de acoperire. Astfel, este mare probabilitatea unei sume de angajamente neonorate în 2014 la nivel de aproximativ 5 miliarde lei.

Deficitul de casă al bugetului, adică cel care va avea acoperire financiară, nu va depăşi limitele stabilite în bugetul 2014 – aproximativ 2 miliarde lei.

Astfel, la deficitul de casa de 2 miliarde vom adăuga gaura la venituri de 1,5 miliarde şi gaura la cheltuieli de 5 miliarde. Ne apropiem de cifra de 8,5 miliarde lei.

Această cifră este aproape ca şi în 2009, când gaura era de 8,5 miliarde lei. Dar situaţia este similară şi din mai multe puncte de vedere:

  1. Apar prea multe angajamente financiare fără surse de finanţare. Campania electorală amplifică această tendinţă.
  2. Sunt aplicate ajustări în politica fiscală în interesul anumitor grupuri de interese, dar în detrimentul stabilităţii financiare la nivel macroeconomic.
  3. Se lasă impresia că actuala guvernare se găteşte să plece în opoziţie. Asta reiese din faptul că
  4. Nu sunt întreprinşi paşi pentru asigurarea pachetului financiar necesar a fi pus la dispoziţia Guvernului, imediat după alegeri, pentru a nu admite eventualele blocajele financiare ulterior.

Din experienţă de după septembrie 2009 astfel de găuri se acoperă prin câteva intervenţii „chirurgicale”. Dureroase. Dar ele puteau fi evitate. Acum, în 2014. Atunci, în 2009, erau inevitabile.  

Eu sincer credeam că ziua de 30 noiembrie trebuia să fie ziua în care să fie confirmată, prin vot, direcţia de dezvoltare convenită la 27 iunie 2014 prin semnarea Acordului de asociere. Pentru asta trebuia şi, poate încă nu e târziu, trebuie să muncească guvernarea până la alegeri.

Dar se pare că guvernarea actuală lasă mâinile în jos şi face tot ca opoziţiei să transforme ziua de 30 noiembrie într-o zi în care să se pună la îndoială tot ce s-a lucrat din 2009 încoace. Exact cum a făcut guvernarea de atunci, de până-n 2009.

Un pas (greu) înainte şi doi paşi (rapizi) înapoi.

Gaura creşte!

4 septembrie 2014

 

Advertisements